کاردانی

کاردانی گرافیک

نام گروه تخصصي: فرهنگ و هنر
نام رشته علمي كاربردي:
 گرافيک
مقطع تحصيلي:کارداني
قابليت‌ها و توانمندي‌هاي مشترك فارغ التحصيلان:طراحي آگهي وتابلوهاي تبليغاتي،طراحي نشانه،صفحه آرايي انواع کتاب ،طراحي انواع بسته بندي
قابليت‌ها و مهارت¬هاي حرفه¬اي فارغ التحصيلان:مديريت هنري يک مجله.طراحي تيتراژهاي تلويزيوني،طراحي تمبر و اسکناس، تصويرسازي
مشاغل قابل احراز:مديريت هنري انتشارات ،روزنامه و مجله،کانون تبليغاتي(مديرمسئول و گرافيست)
تعريف شغل: تولد و توسعه گرافيک زماني شکل گرفت که عصر صنعتي شدن و توليد انبوه کالاي صنعتي و غير صنعتي آغازشد و براي معرفي انبوه کالاها نياز به تبليغ پيدا شد تا مشتري در انتخاب خود دچارسردرگمي نشود.طبيعي است که براي عموم مردم تبليغ کردن نيازمند زبان مشترکي بود که از تلفيق خطوط ،رنگها و علامت هايي باشد که تصوير شکل گرفته بتواند خواسته توليد کننده محصول را برآورده سازد و گرافيست فردي است که برمبناي سفارشي که به او مي دهند و با تکيه بر هنر و خلاقيت خود،پيام يا ايده اي را به کمک تصوير و حروف به مخاطب  انتقال مي دهد.
کار طراحي گرافيک حيطه هاي مختلفي دارد:
ارتباط تصويري: مانند  طراحي پوستر،طراحي جلد، طراحي نشانه،طراحي وب و ........
تصويرسازي: مانند تصويرسازي براي کتاب کودک، کتابهاي علمي و آموزشي ،تصويرسازي براي نشريات و ....
گرافيک محيطي: شامل تبليغات محيطي ،طراحي بيلبود ها و..........


شرح وظايف و مسئوليت‌هاي اصلي شغل:
صحبت کردن درباره نيازها و خواسته هاي مشتري و مشخص کردن ويژگي سفارش او
ايجاد طرح اوليه کار براي نشان دادن به مشتري و استفاده از نرم افزارهاي گرافيکي براي آماده کردن طرح
انجام دادن کار با در نظر گرفتن بودجه و زمان اختصاص يافته به آن
اهميت و ضرورت شغل: گرافيک به معني رساندن پيام به مخاطب از طريق تصوير است . تصوير هم در دنياي تبليغات از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد .بيان از طريق تصوير مخاطبين را تحت تاثير قرار مي دهد و طراح گرافيک مي تواند با ايده ها و خلاقيت خود تصاويري ارائه دهد که نظر مخاطبين جلب شود و باعث افزايش فروش بيشتر گردد.
مدارك تحصيلي مورد نياز براي احراز شغل: افراد در صورت داشتن استعداد و علاقه هنري مي توانند بعد از دريافت ديپلم متوسطه يا ديپلم گرافيک و با آموزش هاي تخصصي گرافيک ميتوانند وارد اين شغل شوند.
لازم به تذکراست که داشتن ديپلم گرافيک حداقل مدرک تحصيلي براي ورود به اين شغل ميباشد. لذا علاقمندان براي کار حرفه اي بهتر است در مقاطع کارداني،کارشناسي و کارشناسي ارشد نيز تحصيل نمايند.


مهارت‌ها و تجارب و دوره¬هاي آموزشي ويژه براي احراز شغل:آموزش دوره هاي مختلف گرافيک
شامل(طراحي آرم و نشانه،طراحي پوستر،صفحه آرايي)، آموزش نرم افزارهاي تخصصي ازقبيل:
 Photoshop،Illustrator، Corel draw،In Design،3d max )

وسايل و ابزار مورد نياز براي انجام دادن شغل:داشتن يک سيستم کامپيوتري نسبتا قوي و قلم نوري، داشتن يک دوربين حرفه اي، اسکنر (البته براي بهترين شرايط تعريف شده است!)
خصوصيات جسماني و توانايي هاي بدني لازم براي انجام شغل: داشتن وضعيت جسماني سالم(سلامت چشم ها، دست ها و سلامت ذهن)
خصوصيات رواني و توانمندي هاي لازم براي انجام شغل:براي ورود به اين شغل فرد بايد از ذهن سالم و قدرت درک بالايي برخوردار باشد. استعداد در همه افراد وجود دارد و اما يگانه نقطه ي تمايز طراحان و ايده پردازان در سراسر دنيا خلاقيت است.خلاقيت  و آفرينندگي به عنوان عنصر اصلي در تبليغات گرافيکي  با آموزش،قابليت رشد و تحول بيشتري پيدا مي کند.بنابراين يک طراح گرافيک بايد در شکوفايي و رشد خلاقيت بکوشد.
ويژگي شخصيتي براي انجام شغل:مسئوليت پذيري ، فعال و ساعي،زيرک،متعهد،خلاق،کارآمد،مخترع
مبتکر،متقاعد کننده،بردبار
محل¬هاي استخدام و اشتغال:آموزش و پرورش،کانون هاي تبليغاتي،صدا و سيما ،انتشارات، دفتر روزنامه،چاپخانه ، شهرداري و شرکت هاي بزرگي که واحد بازاريابي و فروش دارند.
مطلوبيت ها و محدوديت¬ها: شرکتها و ارگانها و واحدهاي توليدي و خدماتي نياز به گرافيک و تبليغات را به عنوان مهمترين عامل رشد و پيشرفت خود دريافته اند.
يکي از مهمترين رموز موفقيت يک تبليغ آشنايي و تسلط گرافيست با علم روز دنيا در اين رشته و آشنايي با بازاريابي و تبليغات است. لذا يک گرافيست درصورت نداشتن دانش و آگاهي لازم براي تبليغات ممکن است منجر به شکست يک محصول يا کالاي تجاري و از بين رفتن سرمايه شود.
آينده شغلي و ميزان درآمد:گرافيک به موازات فرهنگ و هنر رشد مي کند. با توجه به جايگاه و اهميت پيامهاي تصويري در اذهان مردم ميتوان پيش بيني کرد که نياز به اين شغل روز به روز افزايش مي يابد.ميزان دستمزد دريافتي طبق تعرفه طراحان گرافيک ايران مي باشد اما حقوق و مزاياي يک گرافيست بسته به توانايي و تبحر فردي ميتواند در بالاترين سطح خود قرار گيرد.لذا هرقدر معلومات هنري و استعداد و خلاقيت فرد بيشتر باشد درآمد بيشتري کسب مي نمايد.
توصيه‌ها، پيشنهادها و الزامات براي داوطلبان ورود به شغل:آموزش آکادميک در گرافيک،يادگيري نرم افزارهاي به روز دنيا در اين رشته، پيگيري و سرچ در مورد برترين هاي اين رشته تحصيلي ومطالعه تصويري

محل قرارگیری: صفحه ی اصلی آموزش معرفی رشته های مرکز کاردانی کاردانی گرافیک